Program EAP to międzynarodowy standard wspierania pracowników przez pracodawców. Program wsparcia pracowników (EAP) to zbiór usług i programów zaprojektowanych w celu pomocy pracownikom w radzeniu sobie z różnymi problemami osobistymi i zawodowymi. EAP oferuje szeroką gamę usług takich jak konsultacje psychologiczne czy prawno-finansowe.
Programy EAP zostały stworzone w odpowiedzi na potrzebę zapewnienia pracownikom narzędzi i zasobów, które pomogą im radzić sobie z różnymi wyzwaniami i trudnościami w życiu codziennym, co z kolei wpływa na ich dobrostan, zdrowie psychiczne i produktywność w miejscu pracy.
Jednakże, mimo że Program EAP stanowi istotną korzyść dla pracowników, nie zawsze jest wykorzystywany w pełni. W tym artykule odpowiemy na pytanie: w jaki sposób specjalista HR może zachęcić pracowników do korzystania z EAP oferowanego przez firmę?
Jak zachęcić pracowników do korzystania z Programu EAP?
-
Przedstawianie korzyści
Pierwszym krokiem jest przedstawienie pracownikom korzyści, jakie zapewnia Program EAP. Pracownicy często zadają sobie pytanie, co zyskają, korzystając z EAP?
Aby zachęcić pracownika do skorzystania z EAP oferowanego przez firmę, trzeba się zastanowić, co konkretnie będzie interesować daną osobę w tej propozycji. Dla niektórych ważnym czynnikiem może być oszczędność pieniędzy lub czasu, dla innych możliwość uzyskania pomocy w rozwiązaniu problemów. Niektórzy ludzie w momencie, gdy zwracają się po pomoc do HR, mogą być tak zdesperowani, że nie wierzą w możliwość poprawy swojego stanu emocjonalnego. Dlatego istotne jest, by dostosować przekaz do indywidualnych potrzeb pracownika.
Kolejnym krokiem jest zapewnienie, że korzystanie z EAP jest bezpieczne i poufne. Warto podkreślić, że usługi EAP są objęte tajemnicą, a informacje, które pracownicy udzielają w ramach programu, są poufne – żadne informacje nie są przekazywane pracodawcy, a rozmowy na infolinii EAP nie są nagrywane. To daje pracownikom poczucie bezpieczeństwa i zachęca do swobodnego korzystania z usług EAP.
-
Odpowiednia komunikacja
Kolejnym ważnym krokiem jest zadbanie o to, żeby pracownicy wiedzieli o usługach EAP oraz znali sposoby korzystania z nich. HR odgrywa ważną rolę w przekazywaniu tych informacji pracownikom. Warto wykorzystywać różne kanały komunikacji takie jak e-maile, spotkania z pracownikami, kalendarze pracowników, plakaty czy wewnętrzne strony internetowe firmy, by dotrzeć do jak największej liczby osób. Warto przybliżać pracownikom EAP jako wartościowy zasób, który jest dostępny dla wszystkich i może pomóc w rozwiązaniu różnych problemów. Ważne jest również regularne przypominanie o usłudze EAP, by osoby, które zaczęły się borykać z trudnościami, mogły swobodnie korzystać z profesjonalnego wsparcia. Oto kilka praktycznych porad dotyczących komunikacji związanej z EAP:
· Warto zapisać numer kontaktowy do EAP w telefonie, by móc wysłać pracownikowi, który potrzebuje wsparcia
· Dobrą metodą jest dodanie EAP do swoich kontaktów e-mail, dzięki czemu można łatwo przesłać te dane zainteresowanej osobie
· Istotne są rozmowy z menedżerami na temat potencjalnych korzyści płynących z Programu EAP – w sytuacji, gdy ci sygnalizują trudności w zespole. W niektórych przypadkach lepsze efekty przynosi przekazanie informacji o EAP przez menedżera, ponieważ to może wzmacniać zaufanie pracowników.
· Warto rozpowszechniać informacje o EAP na plakatach, w gazetkach, na firmowych telewizorach i w e-mailach do całego personelu
· Pomocne jest wysyłanie pracownikom linków do konkretnych artykułów lub innych zasobów psychoedukacyjnych takich jak webinary.
-
Zasada poufności
Ważne jest, by pracownicy mieli jasność co do zasady poufności w Programie EAP. Warto przypominać, że żadne informacje nie są przekazywane pracodawcy. Można również podkreślić, że pracownicy nie muszą się martwić o to, że korzystanie z EAP będzie miało wpływ na ich karierę zawodową, oceny czy awans. Należy zachować transparentność w komunikacji, by pracownicy mieli pełne zaufanie do Programu i czuli się swobodnie, korzystając z usług EAP. -
Wyczulenie na potrzeby pracowników
Ostatnią, ale nie mniej ważną kwestią, jest zauważanie potrzeb pracowników i otwartość na dialog. Chociaż Program EAP jest dostępny dla wszystkich, nie każdy będzie się czuł swobodnie, korzystając z tych usług. Ważne, by stworzyć atmosferę, w której pracownicy będą się czuli bezpiecznie podczas korzystania z EAP. Warto zadbać o przestrzeń do wyrażania obaw i sygnalizowania potrzeb. Budowanie kultury dobrostanu wymaga zaangażowania zarówno pracowników, jak i pracodawcy.
Budowanie kultury dobrostanu dzięki Programowi EAP
Tworzenie kultury dobrostanu w firmie jest kluczowe dla rozwoju i sukcesu organizacji. Programy Employee Assistance Program (EAP) są doskonałym narzędziem do wspierania pracowników w obszarze zdrowia psychicznego i do pomagania w radzeniu sobie z trudnościami życiowymi. Zachęcanie pracowników do korzystania z usług EAP wymaga skutecznej komunikacji, zapewnienia poufności, wyczulenia oraz otwartości na potrzeby pracowników.