Co to jest EAP
EAP EMPLOYEE ASSISTANCE PROGRAM
Programy Wsparcia Pracowników EAP to nowoczesne benefity w postaci poufnego i profesjonalnego źródła informacji oraz wsparcia pracowników i członków ich rodzin przeżywających trudności w codziennym życiu, zarówno zawodowym jak i prywatnym.
Dowiedz się, czym charakteryzują się programy EAP oraz czym różnią się od innych form wsparcia pracowników.
Poznaj historię EAP na świecie, a także praktyki EAP w Europie i w Polsce.
Charakterystyka EAP
Employee Assistance Program zapewnia:
- Wsparcie psychologiczne, menedżerskie i prawno-finansowe,
- Poufność i anonimowość,
- Zdalny i łatwy dostęp do pomocy:
- Infolinia EAP 8-24/7/365,
- Wideokonsultacje,
- Webinary EAP,
- Portal EAP;
- Kontakt z profesjonalistami – konsultanci EAP, psychologowie, terapeuci, coachowie,
- Zaufanych partnerów:
- Certyfikowani psychoterapeuci,
- Radcowie prawni.
EAP a inne formy wsparcia pracowników
EAP jako benefit pracowniczy
- Rozszerzenie opieki zdrowotnej w kierunku zdrowia psychicznego,
- Wsparcie w sytuacjach kryzysowych np. pandemia, zapaść ekonomiczna, zwolnienia grupowe,
- Narzędzie kształtowania świadomej i zrównoważonej kultury organizacyjnej,
- Istotny element działań well-beingowych w organizacji,
- EAP jako część polityki firmy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji, molestowaniu,
- Employer branding – EAP w procesie rekrutacji, onboardingu i polityce benefitowej,
- TRS Total Rewards Statement – EAP w celu zbudowania zaangażowania pracowników i zwiększenia satysfakcji z wynagrodzenia.
EAP jako rozwiązanie efektywne kosztowo
- Obniżenie kosztów korzystania z profesjonalnej pomocy – wsparcie psychologiczne, menedżerskie i prawne dla pracowników,
- Zapewnienie wszystkim pracownikom równej dostępności do EAP,
- Wsparcie pracowników w rozwiązywaniu problemów w życiu prywatnym – większa efektywność w pracy,
- Stworzenie możliwości pracownikom do samodzielnego poszukiwania wsparcia i pomocy w rozwiązywaniu swoich problemów,
- Ochrona pracowników przed nadmiarem informacji pozyskanych z internetu, pseudoporadami nieprofesjonalistów czy też internetowym hejtem,
- Nowoczesne technologie (infolinia, sesje video, portal) – ułatwienie dostępu oraz ośmielenie pracowników do korzystania ze wsparcia psychologicznego.
Historia EAP
Początki EAP w USA
Początki EAP sięgają lat 30. XX w. (USA) i wywodzą się z programów przeciwdziałania alkoholizmowi w miejscu pracy.
Alkoholizm był szczególnym problemem pracowniczym w przemyśle – wpływał na spadek efektywności i produktywności.
Rok 1939 to rozwój Ruchu Anonimowych Alkoholików (AA). Osoby „po przejściach” dzielące się swoimi doświadczeniami dały początek programom typu EAP. Firmy zaczęły dostrzegać skuteczność programów wsparcia pracowników – skoro działają w obszarze wsparcia alkoholików, można zastosować je do innych problemów pracowników.
Ważne momenty EAP
W latach 70. pojawił się nowy model EAP, który oferował pracownikom szersze podejście do pomocy tj. również w problemach zawodowych, małżeńskich, a nawet finansowych. Piętno związane z przeciwdziałaniem alkoholizmowi zostało prawie całkowicie zażegnane. Nowoczesne programy EAP oferowały pracownikom w miejscu pracy bezpłatne, profesjonalne i poufne wsparcie obejmujące szeroki zakres usług.
Od czasów ataku 11. września 2001 specjaliści EAP stali się bardziej zaangażowani we wdrażanie planów dotyczących sytuacji kryzysowych, zespołu stresu pourazowego (PTSD), a także wzrostu stresu i depresji.
Kryzys finansowy 2007 – 2009 to kolejny punkt w historii EAP. Programy wsparcia psychologicznego, prawnego i finansowego zyskały jeszcze większą popularność wśród pracowników. Duże organizacje zaczęły korzystać nie z jednego, ale kilku dostawców usług EAP, aby zapewnić pracownikom jak najszybszy i najszerszy dostęp do profesjonalnej pomocy.
EAP w Europie
Programy EAP przyjęły różną formę w krajach Europy, głównie z powodu różnic w uprawnieniach instytucji zajmujących się pomocą i wsparciem osób oraz różnic w kwalifikacjach zawodowych psychologów, psychoterapeutów, doradców (counsellors).
W Wielkiej Brytanii prawie 2,6 miliona pracowników ma zapewniony dostęp do EAP – wartość usług szacowana jest na ok. 22,5 miliona funtów (dane wg EAPA, UK, 2005).
W Danii, od lat 60-tych, większość dużych przedsiębiorstw posiada programy EAP. Od 1980 programy EAP są wspierane przez Ministerstwo Zdrowia (Sosted, 2005). Aktualnie ok. 25% pracowników ma dostęp do programów EAP (Sosted, 2005).
W Niemczech programy EAP, nazywane również Betriebssozialarbeit lub Mitarbeiterberatung (Appelt, 2005), oferowane są w firmach międzynarodowych oraz dużych prywatnych przedsiębiorstwa – głównie w celu zapobieganie problemom alkoholowym i narkotykowym.
EAP w Polsce
Zgodnie z danymi epidemiologicznymi każdego roku około 3,8 miliona Polaków boryka się z różnego rodzaju zaburzeniami psychicznymi. Na 100 tysięcy obywateli w Polsce przypada jedynie 8 psychoterapeutów. Pod tym względem nasz kraj zajmuje dopiero 21. miejsce w Europie.
Czas oczekiwania na psychoterapię finansowaną przez NFZ trwa kilka miesięcy (nawet pół roku). Dodatkowym wyzwaniem jest znalezienie psychoterapeuty specjalizującego się w określonych obszarach pomocy psychologicznej.
Programy EAP umożliwiają pracownikom korzystanie z profesjonalnego wsparcia w rozwiązywaniu problemów w życiu zawodowym i prywatnym. Najważniejszymi aspektami funkcjonowania EAP jest poufność i anonimowość (zewnętrzna, niezależna firma), a także łatwość dostępu do informacji oraz do grona specjalistów (psychologowie, terapeuci, coachowie).
EAP to nowoczesny benefit pracowniczy zapewniający realną wartość pracownikom oraz organizacjom.
Formularz ofertowy
Jeśli potrzebujesz wsparcia EAP24, skorzystaj z danych kontaktowych przekazanych Ci przez pracodawcę