Sprawne funkcjonowanie firmy w największej mierze zależy od wydajności i zaangażowania pracowników. Aby jednak stanęli oni na wysokości zadania, muszą czuć się dobrze. Chodzi oczywiście nie tylko o komfort w miejscu pracy, taki jak dobra atmosfera czy satysfakcjonujące wynagrodzenie, ale także o dobrostan psychiczny. Jak radzić sobie w sytuacji, gdy ulega on znacznemu pogorszeniu?

Czym jest zdrowie psychiczne i co może je zaburzać?

  • możliwość realizacji swoich potrzeb i czerpanie satysfakcji z nich

  • poczucie przynależności do jakiejś grupy społecznej i akceptacja z jej strony

  • poczucie własnej wartości i możliwość twórczego samorozwoju

  • możliwość nieskrępowanego wypełniania swoich ról społecznych

To jedynie krótki wycinek tego, co może składać się na dobre samopoczucie psychiczne.

Zachwianie choć jednego z tych czynników może prowadzić do stresu, a ten, jeśli będzie długotrwały, może pociągać za sobą negatywne konsekwencje – nawet w postaci cięższych zaburzeń, jak nerwica czy depresja.

Co będzie składać się na dobre samopoczucie psychiczne w pracy?

Jak radzić sobie z rozwiązywaniem problemów pracowników w firmie?

Dla większości pracowników najważniejsze czynniki składające się na ich satysfakcję z pracy to:

  • dobra atmosfera

  • korzystne warunki pracy

  • wygodny dojazd

Wydawać może się więc, że to stosunkowo niewielkie wymagania. Praktyka pokazuje jednak, że coraz więcej osób boryka się z problemami o podłożu psychicznym, a jako ich źródło wskazuje właśnie pracę.

Z drugiej jednak strony często pomimo satysfakcjonujących warunków zatrudnienia, pracownik traci efektywność i do pracy po prostu przychodzi, jednak jego wydajność jest bliska 0. Dlaczego tak się dzieje?

Odpowiedzią w większości są problemy ze zdrowiem psychicznym pracowników. Nie chodzi oczywiście (tylko) o kliniczne rozpoznanie choroby, ale także o długotrwały stres, strach i niepewność (na przykład co do swojej przyszłości w firmie). Na efektywność w pracy często przekładają się jednak również problemy w życiu prywatnym.

Jak rozwiązać sytuację, aby obie strony (tj. pracodawca i pracownik) były zadowolone i odniosły jak najwięcej korzyści? Niezbędne będzie wsparcie psychologiczne.

Jak pomóc pracownikom w czasach kryzysu (nie tylko z powodu pandemii)?

Wsparcie psychologiczne dla pracowników to najlepszy sposób na to, by zwiększyć ich wydajność w pracy, ale także pomóc rozwiązać problemy, które wpływają na jej pogorszenie.

Mogą to być zarówno problemy wynikające z atmosfery i warunków zatrudnienia, jak i w sferze prywatnej.

Niezależnie od przyczyny, szkodę ponoszą dwie strony: zarówno pracownik jak i pracodawca. Wiele osób wstydzi się przyznać do tego, że z czymś sobie nie radzi. Uważają, że ich problemy są zbyt błahe na to, by ktoś potraktował je poważnie, boją się również stygmatyzacji i wyśmiania.

Tymczasem długotrwały stres i poczucie bezsilności mogą prowadzić do szeregu negatywnych konsekwencji. Mała wydajność w pracy to mały problem w porównaniu do nerwicy czy nawet depresji – zaburzeń, które mogą być spowodowane piętrzeniem się problemów, których nie potrafi się samodzielnie rozwiązać.

Obecna sytuacja – szalejąca pandemia, zbliżający się nieuchronnie kryzys gospodarczy, a tym samym widmo redukcji etatów i utraty pracy, dają się najmocniej we znaki.

Pracownicy, których przyszłość w firmie jest niepewna, mogą stracić cały zapał do pracy niemal z dnia na dzień. Poczucie bezsilności, bezradności i piętrzącego się strachu skutecznie niszczą psychikę, co w dłuższej perspektywie może odcisnąć nawet trwałe piętno i powodować na przykład stany lękowe.

Dlatego warto zadbać o dobrostan psychiczny swoich pracowników już dziś. To prosta, a jednocześnie najskuteczniejsza droga do tego, by osiągnąć równowagę i zadbać o każdego z osobna, a przy tym o wszystkich razem.

Co to jest EAP i dlaczego warto rozważyć skorzystanie z tego systemu pomocy?

EAP, czyli Employee Assistance Program to specjalny system wsparcia psychologicznego pracowników, z którego mogą korzystać również członkowie ich rodzin.

EAP zapewnia dostęp do konsultacji z psychologiem, coachem, psychoterapeutą i konsultantami przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok.

Program wdrażany jest do każdej firmy indywidualnie – z uwzględnieniem jej specyfiki – aby był jak najlepiej dobrany do potrzeb pracowników.

Mają oni możliwość anonimowej konsultacji na infolinii, dostęp do platformy internetowej oraz możliwość udziału w warsztatach i webinariach.

Wysoko wykwalifikowana kadra dostępna o każdej porze to nieoceniona pomoc zawsze wtedy, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba. Już samo poczucie tego, że w każdej chwili można liczyć na pomoc, jest budujące i dodaje siły!

Anna Wojciechowska

FORMULARZ KONTAKTOWY

    Jeśli masz pytania, zapraszamy do kontaktu +48 790 203 507 lub EAP24.office@eap24.pl